Set Kehamilan Shaklee : Nutrisi Lengkap Sepanjang Kehamilan

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah, sujud syukur terlebih dahulu buat ibu-ibu yang positif hamil. Kurniaan Allah yang tidak terhingga kerana ramai yang inginkan cahaya mata tetapi belum lagi dikurniakan Allah anugerah terindah ini.

Selain pemeriksaan antenatal sebaik sahaja seorang ibu disahkan hamil bagi memantau kesihatan diri dan bayi dalam kandungan, sudah semestinya pelbagai perkara lagi yang perlu dititikberatkan terutamanya soal pemakanan dan nutrisi ibu. Kenapa? Gaya pemakanan dan nutrisi ibu semasa hamil menentukan kesihatan bayi di dalam kandungan bahkan untuk jangka masa panjang memberi kesan baik atau buruk apabila anak tersebut dewasa.



Poor maternal diet during critical periods may permanently alter body functions such as blood pressure, glucose tolerance and immune functions that influence disease development. (Sumber rujukan : American Journal of Clinical Nutrition 76 : 2002 & 80 : 2004)


Ini adalah salah satu fakta yang sempat UM baca semula dalam buku Nutrition zaman-zaman belajar di universiti dulu.

Kekurangan nutrisi semasa fasa kritikal seperti perkembangan pancreatic cell (sel pankreas) berkembang boleh menyebabkan anak mengidap Diabetes Type 2 ketika dewasa. ( G. Wolf, Adult Type 2 diabetes induced by intrauterine growth retardation, Nutrition Reviews 61:2003 176-179).
Ini kerana, pankreas adalah organ penting untuk menghasilkan insulin dalam badan.


Apakah  yang perlu seorang ibu yang sedang hamil atau bakal hamil ambil tahu?

(Tengok semula graf perkembangan bayi mengikut minggu dan trimester kehamilan di atas ya.)

Keperluan nutrisi ibu hamil adalah satu kemestian kerana ianya akan melibatkan nutrisi bayi yang dikandungnya.Ibu hamil yang kekurangan nutrisi akan menyebabkan anak yang dikandungnya tidak sihat dan boleh menyebabkan komplikasi tertentu. Jadi, sangat penting bagi seorang ibu menjaga pemakanannya bukan?.

Nutrisi untuk ibu hamil ini boleh didapati dalam pelbagai jenis makanan. Mungkin agak sukar bagi ibu yang mengalami 'morning sickness' di awal kehamilan, namun perlu diingat, ianya sangat penting untuk si ibu dan anak tetap sihat.

Ada yang mungkin masih 'blurr'...Kejap nutrisi kejap pemakanan. Apa ni? Baiklah. Kita baca sikit untuk tambah ilmu kita. Penting ya ilmu nutrisi bagi seorang ibu dan bakal ibu!!.

Nutrisi adalah zat,nutrien yang terdapat di dalam makanan dan diperlukan oleh tubuh.

Kenapa perlu ? Eh, boleh ke nak bergerak sehari-hari kalau tak makan? Cukupkah tenaga kita? Berfungsi dengan baikkah segala sistem dalam badan kita ni?
  • Lebih spesifik, ianya diperlukan oleh semua organisma atau makhluk hidup ini termasuk manusia untuk membolehkan ianya bertumbuh, berkembang dengan baik dan mampu berfungsi dengan baik.
  • Nutrisi adalah zat atau nutrien yang diperlukan untuk kekal sihat, menjaga pertumbuhan dan juga memastikan organ boleh menjalankan tugasnya secara normal.

InsyaAllah mudah faham.

Apakah nutrisi yang diperlukan oleh ibu hamil ?

Secara umumnya :
  • Protein
  • Karbohidrat
  • Lemak
  • Vitamin
  • Mineral
  • DHA
Protein 

Turut dikenali sebagai sumber zat pembangun yang dapat diperoleh daripada daging lembu, ayam , ikan, makanan laut, telur putih, susu dan kekacang. Walaupun begitu, kita digalakkan untuk mengambil protein yang kurang berlemak. Tanpa protein yang mencukupi, terutamanya daripada sumber ikan , anda sukar untuk memperoleh kebaikan asid lemak yang baik untuk perkembangan otak janin. 71 gram protein diperlukan untuk ibu hamil.

Karbohidrat

Sumber makanan ini sangat penting bagi menghasilkan tenaga yang diperlukan tubuh. Namun, ia perlulah diambil dalam jumlah yang sederhana. Makanlah pelbagai jenis sumber makanan karbohidrat kompleks yang membekalkan vitamin, mineral dan serat seperti roti, mi, pasta,kekacang, syuran berkanji (kentang) dan karbohidrat ringkas seperti buah-buahan, susu,produk tenusu dan sayur-sayuran. Ketahuilah kekurangan karbohidrat boleh menyebabkan kita mengalami kelesuan dan keletihan apatah lagi ketika sarat mengandung.

Zat besi

Sumber makanan ini sangat diperlukan untuk mengelakkan anemia. Tanpa zat besi yang cukup, tubuh tidak dapat membuat sel-sel darah merah dan jaringan tubuh serta organ tidak akan mendaat oksigen yang diperlukan untuk berfungsi dengan baik. Jumlah keperluan harian adalah 27 hingga 30 mg zat besi. Jadi, makanlah lebih banyak sayuran hijau, buah-buahan kering (prun, kurma atau kismis hitam),daging, ikan salmon dan kuning telur.

Kalsium 

Amat diperlukan untuk pertumbuhan tulang dan gigi janin serta melindungi kita daripada osteoporosis dan gigi rapuh. Jika keperluan kalsium bayi tidak mencukupi, maka bayi akan menyerapnya dari ibunya! Sumber yang kaya dengan kalsium ialah sayuran hijau, kekacang, susu dan produk tenusu. Ibu memerlukan sekurang-kurangnya 1000 - 1500 mg kalsium setiap hari.

Asid Folik

Banyak terdapat pada sayur-sayuran berwarna hijau gelap seperti bayam dan brokoli.Keperluan asid folik adalah 800mcg sehari terutamanya pada 12 minggu pertama kehamilan. Kekurangannya boleh menyebabkan neural tube defect seperti spina bifida.

Vitamin B- Kompleks

Sumber makanan ini berguna untuk menjaga sistem saraf, otot dan jantung agar dapat berfungsi dengan normal. Ianya boleh ditemui di dalam biji-bijian, kekacang, sayuran hijau, telur dan produk tenusu.

Vitamin D 

Amat baik dalam pertumbuhan dan pembentukan tulang bayi . Sumbernya boleh didapati di dalam minyak hati ikan, kuning telur dan susu. 600 IU vitamin D diperlukan ibu hamil setiap hari.

Vitamin C

Sangat diperlukan untuk membantu meningkatkan sistem imun badan ibu.

Omega 3

Berperanan penting terhadap perkembangan minda bayi. Kandungan DHA yang terdapat di dalam Omega 3 berfungsi untuk memantapkan pertumbuhan penglihatan dan otak bayi sejak dalam kandungan lagi.

Maaf imej pinjam...sheksi sikit. (image :prenatepregnancy.wordpress.com)

Akibat kekurangan nutrisi semasa kehamilan

Malnutrisi

Malnutrisi adalah kekurangan gizi yang boleh terjadi kepada janin dan juga ibu hamil. Akibatnya ibu hamil dan janin mudah terkena berbagai penyakit. Organ janin pun tidak mampu berfungsi secara sempurna akibat malnutrisi.

Berat badan bayi tidak normal

Kekurangan nutrisi semasa kehamilan menyebabkan bayi dilahirkan dengan berat yang tidak normal. 

Anak Memiliki IQ Yang Rendah

Kekurangan nutrisi sepanjang kehamilan dikaitkan dengan anak yang memiliki IQ yang rendah. Hal itu disebabkan nutrisi adalah sangat penting untuk perkembangan saraf pusat dan kecerdasan otak bayi.

Ibu hamil kekurangan tenaga

Jika ibu hamil tidak cukup nutrisi, akibatnya adalah ibu hamil akan merasa lesu dan tidak bertenaga.

Anemia 

Jika ibu hamil kekurangan zat besi dan beberapa nutrisi yang penting untuk pembentukan sel darah merah,ia boleh menyebabkan anemia.

Banyak lagi sebenarnya akibat kekurangan nutrisi semasa kehamilan. Jadi, menjadi tanggungkjawab untuk seorang ibu untuk mencukupkan nutrisi anak sepanjang kehamilan. Hakikatnya, sebelum kehamilan lagi, soal nutrisi ini wajib diambil tahu dan diamalkan.



Bertemu dengan rangkaian produk Shaklee menjadikan UM amat teruja dan senang hati untuk makan vitamin. Maaf cakap, UM sangat-sangat takut dan tidak suka dengan sesetengah vitamin yang warnanya sangat menarik, pink pekat, kuning terang...UM belajar tentang 'food colouring' dan kesannya untuk jangkamasa panjang. Pernah sekali makan Obimin, warnanya melekat pada tangan.Tak percaya, cuba hancurkannya guna tangan, tengoklah sendiri apa yang terjadi kepada tangan anda. Ya! Masih 'food grade' ! Tetapi adalah lebih baik untuk dielakkan. (Axion pun boleh makan kot, sebab 'food grade' punya dish wash kan...haha. Over sungguh UM).

The true color of OBIMIN...

Kenapa nak scary sangat... Kaler je pon...Ianya artificial colour, dear!

4 Dangerous (and Common) Vitamin Fillers You Must Avoid (Klik sini).

Colors To Die For: The Dangerous Impact of Food Coloring

Six crucial things to watch out for when buying vitamins and supplements

Are You or Your Family Eating Toxic Food Dyes?

Bolehlah baca untuk tambah ilmu. InsyaAllah bermanfaat.

Untuk kehamilan, nutrisi lengkap sangat penting demi kesihatan ibu dan bayi. Shaklee menyediakan suplemen tambahan yang cukup baik bagi UM yang boleh memenuhi setiap lompong vitamin,protein, mineral yang tidak cukup melalui diet harian kita sepanjang kehamilan.

Ianya bukan lagi satu pilihan, tetapi satu keperluan kerana diet harian kita yang kurang seimbang. Percaya atau tidak, sebenarnya tidak sampai 3% pun masyarakat kita mengamalkan diet yang seimbang dengan memakan semua jenis makanan di dalam setiap kelas makanan secara cukup dan konsisten setiap hari. Termasuklah kita. Belum cerita makanan yang dimakan adalah organik tanpa racun dan sebagainya. Betul atau tidak?

Mari kita lihat apakah yang ada di dalam Set Kehamilan Shaklee ?

1. Energizing Soy Protein sebagai sumber asid amino penting yang diperlukan untuk pembentukan sel-sel, tisu-tisu dan organ-organ bayi. 20 jenis asid amino diperlukan untuk ini. Dan 9 daripadanya tidak boleh dihasilkan oleh badan. (Baca tentang ESP di SINI).

Keperluan protein sewaktu hamil perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta,uterus,penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang meningkat sepanjang kehamilan. Ianya menjadi semakin penting ketika kehamilan memasuki trimester ke-3.





2. Vita-Lea with Iron Formula (Multivitamin). Sudah dibincangkan mengenai keperluan zat besi sepanjang kehamilan. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan si ibu lemah, mudah pitam atau pengsan, Hb rendah dan sentiasa kelihatan pucat. (Baca tentang Vita-Lea di SINI).





3. B- Complex . Mengandungi semua jenis keperluan tubuh terhadap vitamin B termasuk Asid Folik.
( Baca tentang B-Complex di SINI).


4. Sustained Released Vita-C .Membantu sistem imun dan penyerapan asid folik serta zat besi.
(Baca tentang SR Vita-C di SINI).



5. Omega Guard ( Omega 3). Kandungan DHA yang ada di dalamnya penting untuk pembentukan dan perkembangan otak bayi. (Baca tentang Omega Guard di SINI).



6. Ostematrix. Sumber kalsium yang penting untuk pembentukan tulang dan gigi serta mengelakkan ibu mengalami osteoporosis. ( Baca tentang Ostematrix di SINI).



Perlukah untuk ambil semua ini???????
Ya. Ianya perlu dan lebih baik seawal kehamilan.

Tetapi, jika ingin mengambilnya mengikut keperluan setiap trimester juga boleh. UM ada alasan tersendiri kenapa perlunya untuk mengambil kesemua suplemen di atas, kerana jika tidak hamil pun semuanya kita perlukan untuk 'maintain' sihat kan?. Apatah lagi ketika hamil.

Trimester 1
  • ESP
  • Vita-Lea
  • SR Vita-C
  • Ostematrix
  • B-Complex
Trimester 2 & 3

  • ESP
  • Vita-Lea
  • SR Vita-C
  • Ostematrix
  • B-Complex 
  • OmegaGuard
Yang best nya suplemen ini tidaklah perlu dibeli kesemuanya banyak kali sepanjang kehamilan. Ada yang boleh dimakan sehingga 6 bulan! Dan...sehingga berpantang dan menyusukan anak nanti..Fuh ! Jimat berganda.

Bagaimana cara pengambilannya adalah bergantung kepada individu dan permasalahan masing-masing. Ada yang Hb rendah, ada yang sering kejang kaki kan? Jadi, ianya berbeza-beza. Boleh rujuk UM dulu untuk konsultasi lanjut. InsyaAllah UM akan kongsi ilmu berdasarkan pengalaman dan input dari pakar nutrisi Shaklee. (Bukan sesuka hati uols!..Heheh).

Sebelum itu....


Saya suka tengok video ni. Puan Haridah, teman baikku, sifu yang mengamalkan Set Kehamilan Shaklee sepanjang kehamilan beliau. Alhamdulillah..




Ingin mendapatkan suplemen mengikut bajet anda ? 
Ingin mendapatkan suplemen lebih murah ?
Konsultasi pengambilan suplemen ?

Hubungi UM - 0134396973 


 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgE6GOvCJaAG8nc2kmtF66pxxr3gyrWgSkAmgB88cMHQh0oWrORV5w6GP0kp3ynCVnQ53qqfqdoO8_XdLpio_qgJdPoMTB3u2x4RXlJA8rRZQldbiGz70TTQc5dDWzF0dIaovblG9CxU14/s1600/SET-HAMIL-PREMIUM.gif


Sumber rujukan : 
Healthy Foods George D. Pamplona-Roger, M.D ,2008
Understanding Nutrition Ellie Whitney & Sharon Rady Rolfes ,2008
http://www.mayoclinic.org


Jom jadi ibu hamil yang sihat untuk anak yang sihat ! Insya Allah..

0 comment... add one now