6 Rahsia Chef Ismail Kekal Sihat Dan Bertenaga Sepanjang Masa

Bismillahirrahmanirrahim..

Kenangan menerima piala untuk pertandingan masakan anjuran bersama KPM,Nestle, Shell dan Maggi daripada Chef Ismail masih mekar di ingatan. Entah macam mana waktu itu, Cikgu Latifah
( Guru Kemahiran Hidup ) panggil untuk buat latihan masakan walaupun hakikatnya tidak pandai memasak.

Bersama dua orang teman, Anisah dan Hassila (Form 3), bermulalah perjuangan kami dalam arena masakan. Haha. Tak dapat johan pun, tapi kami seronok waktu itu sebab dapat tidur hotel, makan di hotel dan jumpa chef. Sekolah kami di hujung ceruk kampung, mana lah nak tidur hotel pada masa itu. Bercerita penuh mulut bila balik ke sekolah. Menangnya idak! Yang penting boleh berjalan-jalan. Haha.


Ini sijilku...hihi.


Mengenali beliau sebelum beliau bergelar Dato' dan membuka restoran yang diberi nama Rebung di Kuala Lumpur itu menyebabkan UM sentiasa mengikuti perkembangan beliau. Beliau tak kenal pun UM. Siapalah diriku.

Usianya yang sudah mencecah 56 tahun pada tahun ini tidak menyurutkan semangat beliau untuk terus bertungkus lumus dalam dunia masakan. Passionate.

Belanja beberapa keping gambar dari muka buku Restoran Rebung Chef Dato' Ismail.

Siput sedut...makannya tak boleh nak ayu-ayu dah..

Hmm.. meleleh air liur UM..

Siap ada mention berapa kalori lagi kan? Bagus sungguh.

Baiklah. Apa yang ingin kita bicarakan hari ini adalah Apakah rahsia Chef Ismail kekal sihat dan cergas di usia 56 tahun ini???? Dengan jadual harian yang padat, beliau kekal bertenaga. Hasil temuramah majalah i-Sihat inilah rahsianya.

Rahsianya ialah :

  • Memilih dan makan makanan yang organik, bebas racun serangga terutamanya sayur-sayuran dan buah-buahan.
  • Mengamalkan diet seimbang dan mengelakkan makanan berminyak (tinggi kandungan lemaknya).
  • Sangat menitikberatkan penjagaan gigi. (rawatan gigi 3 bulan sekali).
  • Menjaga amalan rohani terutamanya solat.
  • Melakukan urutan 2-3 kali seminggu untuk melegakan bahagian otot-otot badan.
  • Mengambil suplemen ( Vitamin C ).

Betapa penjagaan kesihatan sejak dari awal sangat penting. Kan? Jangan tunggu sakit baru terhegeh-hegeh mencari itu ini untuk dimakan. Chef pun makan suplemen. Memang Vitamin C tidak dihasilkan oleh badan. Jadi, wajib memperolehinya dari sumber makanan kita. Tidak cukup juga, perlu top-up dengan suplemen. (Biasanya tak cukuplah,buah pun makan on-off je kan). Belum cerita kuantitinya yang diperlukan sehari oleh badan.


Seringkali kita merasakan terpaksa mengeluarkan beratus-ratus ringgit sebulan untuk kos suplemen atau makanan kesihatan mahupun makanan berkhasiat. Namun, UM yakin semua orang tahu, kos rawatan ketika sakit adalah lebih mahal. " Prevention Is Better Than Cure ".


Semoga bermanfaat. Wallahu a'lam.

Jom..Top-up nutrien !.


0 comment... add one now