Set Kesuburan Shaklee Bantu Cepat Hamil

Bismillahirrahmanirrahim...

Hari yang mendung, hati pun mendung. Mulalah nak bersajak. Untuk pembaca yang membaca blog UM yang masih lagi belum dikurniakan zuriat. Cuma satu ungkapan yang UM boleh ungkapkan. SABAR. Ah! Mudah lah cakap. Cuba kau yang kena! Pasti, kadangkala itu yang terdetik di hati kita.
Entri kali ini mungkin super duper panjang. Entri yang diiringi air mata, air hidung lagi..haha..
Silalah bersabar untuk membaca sampai habis dan ambillah manfaatnya.



UM nak bertanya...pernah tak anda alami situasi dan perasaan seperti ini. Baca dan jawab jujur pada diri sendiri.

1. Dalam group-group FB,WhatsApp, Telegram dan lain-lain ada yang post orang itu orang ini mengandung...siap tanya lagi siapa lagi nak mengandung. Dan ada juga mereka yang menulis impian-impian untuk tambah anak..APAKAH PERASAAN ANDA ?.

2. Dalam group-group FB, WhatsApp, Telegram dan lain-lain, ada yang post berita-berita kelahiran anak si fulanah dan si fulanah. Semestinya kita juga orang yang tidak berkecuali untuk 'wish'. Nanti tak 'wish' apa pula orang kata..APAKAH PERASAAN ANDA ?

3. Dalam group-group FB , WhatsApp, Telegram dan lain-lain, sibuk orang merancang untuk ziarah orang itu, orang ini yang bersalin..APAKAH PERASAAN ANDA ?

4. Apabila ingin menghadiri apa-apa program, ibu-ibu lain yang nak pergi program kalut mencari nurseri yang boleh terima anak-anaknya semasa hujung minggu. Anda mendengar perbualan dan perbincangan dari awal hingga akhir dan mereka juga sesekali bertanya pendapat anda. APAKAH PERASAAN ANDA ?

5. Anda diminta tolong untuk menjaga anak-anak kawan anda yang 'outstation' kerana anda dikatakan lebih banyak masa dan tiada komitmen anak lagi. APAKAH PERASAAN ANDA ?

6. Anda berada di kalangan kawan-kawan yang apabila berjumpa akan besembang menceritakan gelagat-gelagat dan perkembangan anak-anak masing-masing. Anda diam tak tahu nak mencelah apa. APAKAH PERASAAN ANDA ?

7. Apabila balik kampung, jiran-jiran, saudara mara seringkali bertanya soalan ini , "Bila nak ada anak?" "Tak ada lagi ke?" (sambil muncung mulut tunjuk ke arah perut kita). APAKAH PERASAAN ANDA ?

8. Lebih best ada yang 'sound' "Nasib baik laki baik, kalau tak, dah kahwin lain dah, nak tunggu awak beranak entah bila,"...tak pun.." Eh, kau ni mandul ke? Ke suami kau yang mandul? Lama dah kan kahwin?" APAKAH PERASAAN ANDA?

9. Balik kampung asyik mak mertua, bapa mertua cerita anak  orang tu, anak orang ni dah bersalin..APAKAH PERASAAN ANDA?

10. Dan...bila masing-masing berbincang tentang ekonomi yang semakin parah hari ini, harga barang naik, harga rumah naik....ada pula yang berkata, "Korang takpelah, takde anak, makan pun untuk dua orang je." APAKAH PERASAAN ANDA ?


Kenapa UM senaraikan 10 situasi di atas? Beria sangat. Ya ! Sebab itu yang pernah UM kena. Soalan-soalan dan situasi itu sering berlaku. Bahkan banyak lagi soalan lain yang terlebih 'killer'. Tambahan pula, bukan nak kata, tetapi masyarakat kita tidak semua yang celik pengetahuan tentang soal ini. Wanita juga yang biasanya akan dipersalahkan. Kadang-kadang suami pula boleh buat 'macho' je berdiri di sebelah apabila isteri diasak soalan-soalan "killer'. ( Maaf ! Ayat berbaur provokasi...haha ).

Dahlah tu....layan perasaan pun tak guna kan?

Banyak jalan yang kita boleh ikhtiar, tertutup satu jalan, masih beribu-ribu jalan yang masih terbuka. Usahalah.

Apa yang perlu kita buat ?

Langkah 1

Kuatkan aspek dalaman kita.

1. Duduk sejenak, muhasabah diri mohon ampun dengan Allah.

2. Mohon maaf dengan semua orang terutamanya (ibu, ayah, ibu mertua, ayah mertua), moga hidup       kita berkat asbab redha mereka. Jangan pandang enteng hal ini !.

3. Tingkatkan kualiti ibadah wajib, tambahkan dengan ibadah yang sunat. Banyakkan istighfar.
(Hati yang bersih, rezeki mudah datang. Anak itu rezeki. Allah ingin beri rezeki yang terbaik untuk kita).

4. Berdoa agar Allah mudahkan langkah dan usaha kita.

5.Banyakkan bersyukur . (Mungkin kita ada suami yang baik dan soleh, ibu bapa yang sentiasa menyokong kita, ibu bapa mertua yang baik, adik-beradik yang memahami dan banyak membantu kan?). Ada insan lain yang tiada apa yang kita ada. Fikir itu.

6. Banyakkan bersedekah.

7. Cari apa sahaja yang boleh membahagiakan dan menyeronokkan kita agar hidup lebih tenang.
( Contoh : Macam UM, suka melukis, design-design , projek-projek jahitan, menulis cerpen,blogging, ubah-ubah tema blog..haha ).

8. Jauhi mereka yang beraura negatif. Macam mana tu? Dah tahu dia suka 'sound' kita tentang tiada anak dan sebagainya, cubalah wujudkan sedikit 'gap'. Bukan bermakna tidak berkawan atau berhubungan, teruskan menghormatinya. Cuma, apa yang dikatanya, di 'sound' nya itu, tak payah masuk minda kita. Abaikan. Kenapa perlu begini ? Supaya kita kekal positif.

9. Banyakkan berkawan dengan orang-orang yang berjiwa besar dan positif.

Langkah 2

Berjumpa doktor dan doktor pakar tidak kiralah hospital kerajaan mahupun swasta (ikut kemampuan masing-masing ). Bukan isteri sahaja yang perlu jumpa doktor ya ! Suami juga. Ada kes suami tidak mahu ke hospital. Pujuklah baik-baik dan berdoalah. UM yakin suami akan bersedia untuk membuat rawatan bersama-sama . InsyaAllah suami kita semua baik-baik kan?.

Ikutilah setiap prosedur yang disarankan doktor. Rawatan kesuburan inilah satu-satunya rawatan yang paling unik kat dunia ni bagi UM. Macam-macam boleh berlaku.Pelbagai rawatan yang sesuai akan disarankan untuk lelaki dan wanita mengikut masalah masing-masing. Percaya dan yakinlah kepada Allah ! Ianya akan membuahkan hasil.

Langkah 3

Ubah pola pemakanan dan gaya hidup kita kepada yang lebih sihat. Jika selama ini kita suka makan 'fast food' dan 'junk food' , STOP dulu. Begitu juga suami. Pilihlah diet yang sihat.

Kalau sebelum ini kita tidak pernah ambil pusing tentang senaman, buatlah senaman atau aktiviti-aktiviti yang sesuai . Berenang, berbasikal, jogging, aerobik sangat baik untuk meningkatkan kualiti kesihatan.Buatlah perancangan dan jadual aktiviti riadah ini serta amalkan secara konsisten. Beriadah bersama suami juga akan meningkatkan 'mood' dan menghilangkan stres.

Langkah 4

Carilah pelbagai rawatan yang lain juga selain rawatan pakar. Terdapat pelbagai rawatan alternatif yang boleh dicuba. Kita tidak tahu dengan cara mana rezeki kita diberi (rezeki anak) kan ? Ini yang UM buat :
1. Mengurut, betulkan urat saraf ( suami dan isteri ).
2. Berbekam
3. Perubatan Islam (contoh : Darul Syifa ). Jangan cari yang khurafat pula ya ! Hihi.

Ada banyak lagi sebenarnya, seperti akupuntur dan sebagainya kan? Namun, nasihat UM carilah ilmu terlebih dahulu dengan cara membaca, bertanya pakar , bertanya orang-orang yang berpengalaman. Pilihlah yang sesuai.

Langkah 5

Ambil suplemen atau makanan tambahan. Kenapa ? Kita tahukan, makanan yang kita makan setiap hari tidak cukup nutriennya untuk aktiviti sel yang sihat. Diet kita juga kadang-kadang tidaklah seimbang mana. Kita tahu apa yang kita makan kan? Banyakkan membaca tentang nutrisi, ambil tahu dan amalkan.

Dunia akhir zaman ini juga penuh pencemaran, radikal bebas, kepesatan pembangunan ekonomi yang menyebabkan makanan kita juga tercemar. Apakah kaitannya?.

Begini. Untuk tujuan komersial, sumber makanan kita ada yang disuntik hormon, ada yang diubah secara genetik, ada yang disembur racun untuk menghalang kehadiran serangga perosak. Hal-hal ini menyebabkan kandungan nutrien dalam makanan turut terjejas bahkan dalam jangka masa yang panjang akan membawa mudarat kepada kita. Oleh itu, kekurangan-kekurangan ini memang wajar untuk ditampung dengan makanan tambahan yang sesuai dan selamat.

Pemilihan suplemen juga memainkan peranan. Boleh sahaja jika kita ingin mencuba apa-apa suplemen sekalipun, namun ada beberapa perkara yang perlu kita lihat.

1. Disahkan Halal (JAKIM).
2. Diluluskan KKM.
3. Pilih dari sumber bahan semulajadi.
4. Jika ada 'clinical study' atau published paper mengenainya, itu lebih baik.
5. Sudah terbukti berkesan (testimoni yang jujur ).

Formula penyembuhan dengan nutrisi (klik sini)

Apakah nutrisi wajib sebelum hamil (untuk kesuburan lelaki dan wanita serta persediaan hamil) ?

1. Asid Folik
Salah satu unsur vitamin B yang terbentuk di dalamnya dapat mengelakkan kecacatan saraf tunjang seperti spina bifida pada bayi yang belum lahir. Sebaik-baiknya diambil 3 bulan sebelum merancang untuk hamil. Ianya juga dikatakan boleh meningkatkan kesuburan.

2. Zat besi
Sangat penting untuk membantu pembentukan sel-sel darah merah dalam badan manusia dan mengelakkan anemia.

3. Kalsium
Bersiap sedia untuk hamil. Cukupkan kalsium untuk mengelakkan gejala kebas atau kekejangan sepanjang tempoh kehamilan. Ianya juga membantu wanita untuk mengelakkan osteoporosis.Kajian juga menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak akan memperbaiki masalah haid wanita.

4. Omega 3
Ianya tidak boleh dihasilkan di dalam badan kita. Omega 3 ini boleh membantu mengimbangi perubahan dan kepekatan hormon wanita di samping mencegah penyakit saluran darah dan strok. Umum mengetahui, ia juga mampu meningkatkan sistem imun dan menentang kanser.

5. Gamma Linolenic Acid (GLA)
Juga dikenali sebagai Omega 6. Membantu mengawal selia estrogen dan testosteron iaitu mengawal selia hormon lelaki dan wanita, memperbaiki simptom PMS seperti kesakitan , mood swing, retensi air dan sakit payudara. Pengambilan dalam jangka panjang dikatakan akan melambatkan menopous dan melambatkan penuaan.

6. Protein
Elemen paling penting untuk pembentukan sel-sel yang sihat termasuklah sel ovum dan sperma. Badan manusia memerlukan 20 jenis asid amino ( merupakan rantaian asas untuk protein) . 9 daripadanya tidak boleh dihasilkan oleh badan dan perlu diambil daripada pelbagai makanan.Ianya juga penting untuk penghasilan hormon, sel darah merah,pemulihan tisu,ketahanan badan dan sebagainya.

7. Antioksidan
Makanan yang mengandungi antioksida yang tinggi boleh membantu menentang radikal bebas yang merosakkan sel-sel badan. Sel-sel yang rosak juga berkemungkinan DNA nya juga rosak dan menghasilkan sel baru yang tidak sempurna. (Perlu diingatkan sperma dan ovum juga adalah sel).

8. Zink
Membantu memperbaiki masalah prostat dan ovulasi wanita. Pengambilan zink dalam jangka masa yang panjang boleh memperbaiki kemampuan seks lelaki dan kualiti sperma.

9. Vitamin E
Pengambilan vitamin E 600IU-800IU bagi lelaki boleh membantu meningkatkan kemampuan reproduktif dan meningkatkan kiraan sperma.

10. Vitamin C
Kekurangan vitamin C boleh menyebabkan sperma kurang aktif atau rosak. Ianya bertindak sebagai antioksida yang mengurangkan kerosakan sel.

UM memilih Set Kesuburan Shaklee sebagai makanan tambahan. Insya Allah kita usahakan yang terbaik. Selain itu, makanan seperti kurma, habbatussauda, minyak zaitun,air zamzam dan madu juga UM amalkan.

Banyaknya makan? Kita insan istimewa yang Allah uji, jadi usaha juga mesti istimewa kan? Makanan pun istimewa. Hihi..

The Shaklee difference



The Shaklee Difference

Ok. Suplemen ini suami pun amalkan juga. Alhamdulillah, dengan izin Allah, keadaan kesihatan semakin baik daripada sebelum ini, terutamanya suami. Nantikan berita gembira daripada kami..Ahaks!..

Antara suplemen yang kami ambil :

1. ESP (Energizing Soy Protein) ------------> klik sini
2. GLA - UM & Suami ---------------> klik sini
3. VIVIX - UM & Suami ------------------> klik sini
4. Zink - Suami-----------------> klik sini
5. Omega Guard - UM & Suami------------------> klik sini
6. Vita-Lea -UM & Suami -------------------> klik sini
7. Vitamin E - Suami-------------------> klik sini
8. Vitamin C - UM & Suami -------------------> klik sini
9. B- Complex - UM & Suami ----------------> klik sini
10. CoQ Health - Tiada stok (so tak makan).

Banyaknya...ya, kerana setiap satunya ada fungsi tersendiri. Baca selanjutnya dengan klik di
(klik sini).

Berminat untuk mengetahui lebih lanjut, ingin mencuba berikhtiar dengan suplemen Shaklee boleh hubungi UM. Konsultasi percuma dan boleh berunding sesuai dengan bajet anda. InsyaAllah semoga bermanfaat. UM doakan semua yang beli suplemen dari blog ini dikurniakan anak-anak yang soleh solehah penyejuk mata yang akan sentiasa mendoakan ibu ayahnya fiddunya wal akhirah. Amiin Ya Rabbal Alamin.




0 comment... add one now