ESP Kekalkan Tenaga Bondaku Berusia 74 Tahun

Bismillahirrahmanirrahim...

Lama tak menulis semenjak kelahiran 'baby' baru ni. Sibuk uruskan 'baby' tak sempat nak post di ummumarjaan.com ni.('baby'- blog baru). Hihi.

Santai sahaja hari ini...

Kisah boda tersayang..Usia dalam kad pengenalan sudah 74 tahun..Usia sebenar sudah dekat 80 tahun. Biasalah orang lama-lama. Umur 12 tahun baru buat kad pengenalan, tiada sijil kelahiran pun. Kadang main agak je tarikh lahir dan tahun lahirnya. Jangan tak percaya pulak! Di kampung-kampung pedalaman dulu-dulu, biasa berlaku. Kami asal kampung , bukan bandar. Hihi.

Bergambar hari raya ramai-ramai dengan mak tersayang...
Nak jadi cerita, saya bagi mak minum ESP, memang doa sangat-sangat...harap sesuailah dengan perutnya. Perut mak sangat sensitif. Dulu, ada gastrik juga, tapi setelah macam-macam ubat, suplemen termasuk perubatan homeopati, Alhamdulillah sudah makin baik. Cuma, pilihan makanan untuk mak adalah terhad. Dan mak sangat menjaga pantangnya. Hihi. Biasalah mak. Tapi , sampai umur dia sekarang mak masih gagah dan tiada penyakit kronik. Alhamdulillah.

Seminggu semasa di rumah, saya bancuh ESP untuk mak. Selepas itu beli lagi satu  lagi untuknya.
Hinggalah pada suatu pagi. Saya telefon mak. ' Kenapalah mak tak jawab-jawab ni!' Risau, sebab mak tinggal seorang siang hari di rumah. Abang dan kakak serta anak-anak saudara memang kerja dan sekolah. 'Ya Allah ! Janganlah jadi apa-apa pada mak!. Rasa nak terbang balik kampung.

Setelah solat sunat Dhuha, Eh ! Mak telefon.

" Assalamualaikum..Cik Sue telefon mak ? ".

"Aaa...mak gi mana tadi orang telefon tak jawab," Air mata dah berlinang. Syukur dengar suara mak hepi-hepi je. Maksudnya mak sihat dan ok je lah tu.

" Mak naik atas bukit tu, gi tengok anak pokok dokong, jambu, betik, pisang mak tu. Lupa nak bawa hp."

"Allah ! Mak buat apa ? Bahaya tau naik sorang-sorang, petang-petang tak apalah kakak abang dah balik kerja. Pening sorang-sorang macam mana?". Mula membebel. Mak gelak kuat.

" Dah makan belum ? Pukul 11 lebih dah ni. Biasa mak cari nasi dah." Saya pula ketawa.

" Tak lagi. Minum susu tu la (ESP), rasa kenyang. Gagah sikit nak naik atas bukit tu. Berpeluh-peluh. Segar la badan ni rasanya bila dah berpeluh tu."

" Habis tu nasi dah ada ke? ".

" Baru nak masak ni. Tak apa lambat-lambat sikit, rasa kenyang lagi minum susu tadi, perut rasa sedap, tenaga pun banyak je rasa."

"Perasaan mak je kot ."

" Eh, betullah. Biasa pukul 11 lebih mak cari nasi dah. Pagi mak makan oat tu."

Alahai! Mak makan oat je pagi-pagi..Hihi. UM sendiri pun kadang makan kadang tak. Dah minum ESP kenyang. (Mak makan oat kosong tanpa perisa setiap pagi dari dulu lagi).

Alhamdulillah, suka sangat dengar mak sihat, bertenaga. Dia nak beribadah pun senang. Kita yang duduk jauh pun senang hati.

Itulah kebaikan ESP yang kami rasa. Pembekal tenaga dengan Indeks Glisemiknya yang rendah.

Dan inilah hasil kerja mak dalam usianya begitu...UM sendiri kagum. Dengan izin Allah , mak diberi kekuatan fizikal seperti hari ini. Ada rahsianya. Apa Dia? Jaga makan minum (diet yang betul), ambil suplemen, vitamin hati (Dhuha, Tahajud, Zikir tak pernah tinggal ) dan gaya hidup yang aktif setiap hari.

Inilah gambarnya...hihi..(antaranya lah..banyak jenis lagi tauu!!!)..

Buah katak puru..

Pisang..

Apa beza Indeks Glisemik rendah atau tinggi ?

Mudah sahaja.

Indeks glisemik adalah ukuran atau besar nilai kesan sesuatu makanan yang mengandungi karbohidrat dalam meningkatkan kadar gula darah setelah dimakan.

Makanan dengan indeks glisemik tinggi adalah makanan yang cepat dicerna dan diserap sehingga kadar gula darah akan meningkat dengan cepat secara signifikan.

Makanan dengan indeks glisemik yang rendah mengalami pencernaan dan penyerapan yang lebih lambat sehingga peningkatan kadar glukosa dan insulin dalam darah akan terjadi secara perlahan-lahan. Makanan dengan indeks glisemik rendah telah terbukti memperbaiki kadar glukosa dan lemak terhadap pesakit diabetes dan memperbaiki resistensi insulin. Selain itu, makanan dengan indeks glisemik rendah juga membantu mengawal nafsu makan, memperlambat munculnya rasa lapar sehingga dapat membantu mengawal berat badan pesakit.

Indeks glisemik juga menunjukkan jenis karbohidrat yang terkandung dalam makanan, bukan jumlah karbohidrat semata. Ini kerana peningkatan gula darah dipengaruhi oleh dua faktor, iaitu JUMLAH dan JENIS karbohidrat yang diambil.




Nampak tak perbezaan yang ketara antara jenis karbohidrat yang diambil. Belum lagi jumlahnya.


Kesan makanan yang tinggi Indeks Glisemik ke atas gula dalam darah..

Biasa dengar kan, makanan itu ini bisa! Orang yang ada kencing manis tak boleh makan ! Contohnya seperti tembikai. Mak mertua saya makan, tembikai atau ubi memang mencanak naik bacaan gula dalam darah.

Secara umumnya ini adalah contoh-contoh indeks glisemik bagi makanan-makanan tertentu.



Boleh dijadikan panduan untuk menagtur pola pemakanan keluarga kita dan juga pesakit diabetes.

Berapakah Indeks Glisemik ESP ????? ......Jawapannya 39.
Main teka-teka je ke UM ni ?? Tidak. Ada jurnalnya yang dah publish. Ada clinical study.

Memang sesuai untuk pengidap diabetes. Tapi....please....consult dahulu. Kenapa ? Tak boleh makan macam tu je ke? Konsultasi adalah cara yang terbaik. Terdapat sesetengah situasi yang tidak sesuai untuk minum ESP. Namun, kebaikannya saaaaangaaaat banyak.

Kebaikan dan khasiat ESP untuk semua (klik sini )
 

Berminat untuk minum ESP boleh hubungi UM - 0134396973 , SPECIAL PRICE, InsyaAllah. UM suka kongsi kebaikan dengan semua. Paling penting konsultasi FREE. Boleh ke nak consult ? Awak tu bukan sesiapa la UM..InsyaAllah, dengan sedikit ilmu yang UM ada sepanjang 4 tahun dalam bidang Food Technology dulu , masuk kilang keluar kilang, dan kursus-kursus nutrisi dan pemakanan yang UM hadiri sehingga hari ini. Kita 'share' apa yang kita tahu. Semoga bermanfaat untuk semua.



Ok.. Wallahu A'lam.

0 comment... add one now