10 Makanan Ini Pasti Memberikan Pengalaman Detoks Yang Menggerunkan

Bismillahirrahmanirrahim..

Bercerita tentang pengalaman detoksifikasi ini mengingatkan UM tentang pengalaman ngeri dua bulan lepas.

Dua bulan berturut-turut UM menjalani proses detoksifikasi badan ini. Seolah-olahnya seperti 'overhaul' kereta lah.



Bukan apa, badan ini sudah digunakan bertahun-tahun, berpuluh tahun kot. Bagi yang berumur 30 tahun ke atas, sudah pasti mula merasakan kelainan dari segi tenaga, kelincahan dan sebagainya. Betul bukan? Tidak mungkin sama dengan semasa umur kita sewaktu belasan tahun yang lalu.

Pelbagai jenis makanan, minuman, ubatan dan penyakit pernah singgah pada badan kita ni kan? Belum cerita lagi wanita yang melahirkan anak. Bukan sekali bahkan berkali-kali mengembang dan mengempis. Tidak mustahil lah ada yang menggeleber. Itu lumrah .Haha.

Namun, sejauh mana kita menjaga badan kita ini, maka sebaik itu jugalah hasilnya bukan?

Tengok artis-artis cantik ramping gebu gebas je kan? Tak jeles ke? Kita nak gebu gebas cantik sihat bukanlah untuk berlakon (mungkin), cukuplah untuk suami bagi yang bersuami dan paling penting kesihatan itu sangat bermakna. Dah sakit makin rajin ke nak beribadah?? Yang wajib tetap buat itupun dah mujur sangat. Ye tak?

UM masih ingat apa kata Kak Ziana (Ziana Zain lah..hihi).

"Untuk sihat dan cantik, mesti detox secara berkala,buang toksin yang ada di dalam badan. Badan sihat, barulah cantik luar dan dalam ".

Gitu.

Dia cakap ni dalam satu slot di TV 1 ! Tapi UM tak ingat bila. Lama sangat dah.Lama dah juga tak menonton TV 1. Hihi.

Baiklah. Panjang pula berceloteh.

Sebelum kita cerita produk apa yang yang memberikan penaglaman yang menggerunkan itu , kita cerita dulu mengenai 'detox'.

Kenapa perlu melakukan proses detoksifikasi ?

Jawapannya adalah untuk membuang segala toksik dalam badan untuk :

1. Lebih bertenaga


Badan yang banyak toksik cenderung terasa lemah, tidak bermaya, cepat mengantuk, tidak bertenaga.


2. Pemikiran yang lebih jelas

Hati-hati jika kita memiliki pemikiran yang sentiasa 'blur' , tidak jelas, tidak mampu fokus dengan kerja yang dibuat, rasa malas dan penat berfikir.


3. Nafas yang lebih segar


Nafas yang berbau kurang enak walaupun sudah menggosok gigi berkali-kali adalah tanda ada yang tidak kena dalam sistem badan kita. Best ke bercakap dengan orang kalau nafas berbau ?



4. Penghadaman yang sihat


Sering kembung, makanan tidak hadam, sembelit juga tanda-tanda banyak toksin dalam badan.



5. Kulit yang cantik berseri


Masalah jerawat, kulit kusam, tona kulit tidak sekata juga petanda banyak toksin dalam badan



6. Badan sihat dan cergas


Badan yang lemah dan tidak bermaya, mudah jatuh sakit, tidak kebal terhadap sebarang serangan penyakit boleh jadi akibat pengumpulan toksin yang banyak dalam badan.


Ada orang bertanya , dari mana datangnya toksin ?

Jawapannya adalah dari makanan dan persekitaran

1. Pencemaran udara

Udara zaman kita hari ini tidak sama dengan udara di zaman datuk nenek kita dahulu. Betul bukan ?
UM di kemaman, antara yang mencatat IPU yang agak tinggi berbanding di tempat lain. Ada teman baik cerita, rumahnya berdekatan dengan kilang besi di Kemaman (tak perlu beri tahu nama ye...hihi), setiap hari bila lap meja makan dan ruang tamu dengan kain lembab, nampak habuk-habuk halus warna kelabu dan hitam setelah kilang itu mula beroperasi. Bayangkanlah kalau itu yang disedut setiap hari. Sudah berapa banyak terkumpul dalam badan kita terutama paru-paru. Suami UM sendiri pernah bekerja di kilang besi yang sudah tutup itu (hehe)...Bila batuk dan selesema keluar warna habuk-habuk hitam itu. Belum cerita mereka yang bekerja di pelantar minyak, 'plant.plant' tu kan. Dan belum termasuk terhidu asap rokok orang yang merokok di depan kita, asap-asap kenderaan.

2. Pencemaran air

Air kita sudah 'improve' banyak dari zaman dahulu kerana sudah ada sistem rawatan air yang sistematik, namun air berklorin juga tidak sihat untuk diminum. Banyak jenis penapis air yang wujud di pasaran sampai tidak tahu nak pilih yang mana satu kan? Namun sejauh manakah sebenarnya ianya berkesan untuk menapis air terutamanya logam-logam berat seperti raksa, plumbum. Sungai kita juga tercemar ya. Ingat tu! Haha. Sesuatu yang perlu difikirkan tentang keselamatan air yang kita minum.

3. Racun serangga dan baja tanaman

Tanaman yang mahu dikomersialkan kebanyakannya sangat tinggi penggunaan racun serangganya untuk mengelakkan tanaman itu rosak. Begitu juga penggunaan baja yang bukan organik. Kedua-duanya akan memberi kesan yang tidak baik (toksik) kepada sayuran dan buahan yang kita makan setiap hari. Jadi persoalannya , selamatkah makanan kita? Belum termasuk racun serangga yang terserap tanah, bila hujan ianya mengalir ke sungai juga. Betulkan ? 

4. Makanan tidak sihat

UM di dalam dunia makanan memang sangat teruja dengan perkembangan industri ini. Ada sahaja produk-produk baru hasil inovasi yang tiba di pasaran. Jika ada yang pernah bekerja di dalam industri makanan, di bahagian penyelidikan memang sangat mengujakan pengalamannya. Masih ingat semasa UM bekerja di sebuah kilang 'processed meat'. Wow ! Tiap- tiap hari rasa itu ini. Haha. Juga pernah singgah bertamu di kilang membuat 'carbonated soft drink',air bergas tu....lari-lari semasa kena buat sensory test produk baru. Kita yang buat, tapi kita tak sanggup nak minum. Hihi...Kenangan.

Makanan seperti ' fast food' seringkali menjadi alternatif disebabkan kesibukan kita walaupun kita tahu ianya tidak sihat, tinngi kandungan lemak tepu, garam mahupun gula.
Ok, ringkas cerita, mari kita tanya sejauh manakah makanan yang kita makan seharian itu sihat dan selamat ???

5. Gaya hidup yang tidak sihat

Pagi keluar bekerja, menempuh kesesakan, malam baru balik, makan, baring-baring tertidur.Tekanan kerja, rumahtangga, kewangan dan pelbagai lagi. Pernah alami? 
Memang rata-rata mereka yang bekerja, pada hari bekerja tidak berkesempatan untuk beriadah, bersukan mengeluarkan peluh. Hujung minggu pun kadang-kadang outstation lagi, balik kampung, dan paling 'win' adalah  " Malaslah, nak lepak je hujung minggu dengan family !". Kann..Kesannya, obesiti, badan makin hari makin lemah, toksin dalam badan tidak dikeluarkan.


Simptom-simptom toksik yang banyak di dalam badan :

  • Berat badan bertambah-tambah, obesiti
  • Sembelit
  • Kulit kusam dan berjerawat
  • Tekanan
  • Selalu letih
  • Susah tidur
  • Mudah jatuh sakit
  • Penyerapan nutrien berkurangan
  • Fokus jangkamasa pendek
  • Keinginan makan bertambah-tambah (food craving).

Apakah organ- organ yang menyingkirkan toksik  dari badan ?

Sistem penyingkiran semulajadi yang Allah ciptakan untuk badan kita yang berfungsi untuk menapis toksin keluar dari badan dan meneutralkannya.


  • Kolon ( mengeluarkan najis, toksin, parasit dan bakteria)





  • Buah pinggang (menapis kotoran dalam darah)





  • Hati ( menapis racun dan bakteria dalam darah)





  • Peparu (mengeluarkan gas seperti karbon dioksida)





  • Limfa (mengeluarkan toksin daripada sel badan)





  • Kulit ( mengeluarkan toksin berlebihan melalui peluh dan liang roma)




Adakah badan kita akan terus-menerus dimasuki toksin ?

Organ-organ 'detox' di atas pada mulanya dapat menjalankan tugasnya dengan amat baik. Namun demikian, toksin yang masuk ke dalam badan kita dari makanan , persekitaran yang terlalu banyak menyebabkan ianya menjadi beban kepada organ tersebut. Jadi,lama kelamaan, fungsi yang tergendala itu menyebabkan toksin tidak boleh dikeluarkan dan terus menerus akan berkumpul di dalam badan.Secara tidak langsung boleh merosakkan organ tersebut juga untuk jangka masa yang panjang.

Hal inilah yang menyebabkan ianya keluar sebagai jerawat di permukaan kulit, sembelit, sukar bernafas, dan kesan yang tidak baik kepada buah pinggang.
organ penyingkiran tadi.

Bagaimana untuk 'detox' secara berkesan ?


  • Minum air masak yang banyak ( 2- 3 liter sehari mengikut kesesuaian badan )
  • Minum air lemon atau air yang diletakkan hirisan lemon
  • Makan makanan yang tinggi kandungan serat (buah-buahan dan sayur-sayuran)
  • Berhenti merokok
  • Lakukan senaman


10 makanan semulajadi yang membantu mengoptimumkan fungsi sistem penyingkiran badan yang sudah lemah :


  • Daun Senna - sebagai julap semula jadi untuk kesihatan usus.





  • Peppermint - meredakan ketidakselesaan perut dan usus, penghadaman,merangsang penghasilan saliva dan jus penghadaman.





  • Polifenol- terdapat dalam buahan dan sayuran, sumber antioksida dan anti radang yang bermanfaat memgurangkn risiko masalah jantung , penuaan dan kencing manis.





  • Alfalfa - mengandungi 300 jenis nutrien untuk membantu menormalkan pH , anti radang,dan menyokong sistem penghadaman.





  • Arthicoke - tinggi kandungan asid folik, vitamin c dan vitamin k , ianya merangsang pengeluaran cecair hempedu yang normal.





  • Kunyit - anti radang dan anti bakteria, melindungi hati daripada kerosakan yang disebabkan radikal bebas.





  • Milk Thistle Extract-melindungi hati daripada toksin, termasuk bahan kimia, dadah, ubatan dan bahan kimia; merawat masalah hati, mencegah batu karang serta membantu dalam masalah kulit.





  • Cendawan Reishi-membina imuniti, mengurangkan kelesuan, mengurangkan masalah resdung.





  • Dandelion-merendahkan paras gula dalam darah, membantu fungsi hati, membantu dalam masalah sembelit





  • Schizandra Chenensis-merangsang sintesis protein, memperlahankan pembentukan toksin




Di antara buah-buahan dan tumbuhan di atas memang ada yang tidak terdapat di Malaysia kan? Ke ada jumpa ? Haha. UM tidaklah memakannya secara 'raw'. Namun, kelebihan yang ada di dalam rangkaian produk Shaklee sebagai pengeluar makanan tambahan semulajadi sangat memudahkan UM untuk memilihnya sebagai ikhtiar kekal sihat  dengan detox secara berkala.

Mahal.

Hati kita berapa harga? Buah pinggang berapa harga?Haha. Jangan marah. Kesihatan organ yang dianugerahkan Allah ini bukan wang taruhannya. Betul kan? Menunggu 'donor' hati dan organ-organ lain bukanlah mudah. Lebih baik jaga dari awal sebelum ianya lebih rosak.

Apa yang UM amalkan dan cuba cadangkan untuk proses 'detox' eksklusif ini (detox secara total) adalah.

Dah lepas sekali 'detox' secara eksklusif besar-besaran ini, bolehlah melakukannya secara berkala nanti. Insya Allah, akan ada pamphlete penerangan yang jelas tentang bagaimana untuk melakukan detox ini.Banyak jenis detox yang kita boleh buat sebenarnya. Begitu juga dengan Menu Plan, Life Plan untuk detox ini. Bagaimana untuk mendapatkannnya?

WhatsApp UM segera 013-4396973.

Dan.... ini adalah salah satu sedutan dari DIARI DETOX UM sendiri :

25/2/2016
-Pening, loya dan sakit kepala
-Badan panas rasa nak demam
-Perut kembung
-Hampir 5 kali membuang air besar
-Jerawat menjadi-jadi (gatal)
-Badan naik ruam-ruam merah (gatal sangat)
-Hidung keluar hingus cair
-Rasa susah untuk bernafas
-Bangun tidur keluar terlalu banyak tahi mata

Nampak macam lucu bukan? Boleh percaya ke ? Tapi itulah hakikatnya yang kurasa. Kesan jerawat hingga sekarang belum hilang sepenuhnya. Diari itu ditulis di dalam buku buruk UM untuk melihat perubahan badan setiap hari semasa menjalani detox parasit yang lepas. Belum berkesempatan untuk memuatkannya di dalam blog. Banyak yang aneh-aneh, kena tapis terlebih dahulu. Bahaya ! Haha.
Namun, setelah proses detox itu, badan terasa ringan yang amat.Sakit kepala yang dulu kerap singgah tiada lagi. Dulu, mudah sangat demam terutamanya bila cuaca panas ,tapi cuaca panas kali ini sangat berlainan, sihat malah lebih aktif .Alhamdulillah.

Detox parasit ? Ada juga. Ya ada. Ianya lebih kurang sama dengan detok secara total namun ada sedikit perbezaannya.Tak percaya cuba buat nanti. Mungkin kesannya lebih teruk dari UM .Haha.

Mereka yang ingin kurus juga mesti detox terlebih dahulu . Kalau tidak toksin terus-menerus berkumpul dan berat badan anda menjadi 'yoyo'. Makanlah apa pun produk yang gah tak jadi apa. Kurus sekejap gemuk semula.

Apakah yang UM cuba bantu anda yang bermasalah (ada simptom-simptom seperti di atas) untuk detox ini :

  • Konsultasi percuma (guide A-Z cara detox) beserta pamphlet detox total, detox parasit dan lain-lain untuk penerangan yang lebih jelas.
  • Menu Plan (apa yang nak dimakan sepanjang proses detox ini iaitu menu harian anda)
  • LifeStyle Plan (apa yang perlu anda buat sepanjang detox)
  • Produk terbaik sesuai bajet anda tetapi berkesan untuk detox
  • Konsultasi dos produk yang sesuai untuk anda

WhatsApp : 013-4396973  sebelum terlambat.

Semoga bermanfaat. InsyaAllah.

0 comment... add one now